Ellen Walgien

Met heel veel plezier werk ik op onze school. Niet alleen ben ik trots op onze lokaalruimte van de kleuters waar de kinderen heerlijk in de hoeken kunnen spelen. Of onze mooie lesaanbod. Graag wil ik jullie attenderen op ons schoolplein. Deze heeft een heerlijke natuurlijke uitstraling, met veel groen, verstop en -speelplekjes. De kinderen kunnen hier volop bewegen en hun eigen spel bedenken. In de watertuin kun je lekker met een echte waterpomp water pompen. De watergeul kun je verder uitbreidden in de zandplek. Of water naar de zandbak brengen. Heerlijk met je laarzen aan in het water stampen. We hebben een begroeid groen pad op de heuvel, klimmuur, speelveld, pannakooi, bosplekje. Van onze fruitbomen maken we appelmoes of appelflapjes in de keuken. En we hebben een vlindertuin. Waar de kleuters allereerst zorg voor dragen in de bloemenweide. De kinderen zaaien zelf plantjes binnen en buiten. Poten bloembolletjes en onderhouden deze bloemenweide. Groep ¾ heeft aan de andere kant van het plein een groentetuin waar ze ook zelf kweken, oogsten en waar in de keuken gerechten worden gemaakt. Hoe heerlijk is dat om zo dicht bij de natuur te staan en zelf te ervaren. De kinderen ervaren wat er in een kalenderjaar met de natuur om ons heen gebeurt en wat jezelf daarin kunt doen.

Door deze extra’s geniet ik nog meer van het lesgeven en contact met kleuters. Geen dag is hetzelfde, hoe heerlijk is dat. Het zien van hoe de kinderen in de verschillende omgevingen binnen onze school zichzelf mogen zijn en zich ontwikkelen. Ik geniet er net zoveel van als zijzelf, hou van de spontaniteit, doe net zo enthousiast met ze mee, de betrokkenheid, de energie en hun eigen kracht. Ik hou erg van expressie opdrachten waarbij de kinderen hun eigen kunnen ontwikkelen. De opdracht uitvoeren en vorm geven zoals zij het zien en waarnemen. Door zelfreflectie leren kijken en daarvan weer kunnen groeien.

Je kunt me ontdekken tussen de kleuters in, in bedrijvigheid en lekker meedoen. Mijn grijze bos verraad dat ik niet 1 van de kinderen ben. 😉 Zelf zat ik vroeger op een kleine school in het buitengebied van Zwolle. Naar school gaan vond ik prima. Ik was, en ben nog steeds, een vrolijk meisje, dol op lachen en leuke dingen doen. Het meest genoot ik van doe en zorg activiteiten. Was toen al erg betrokken. Het schoolplein was een tegelplein maar we hadden een bos naast onze school en na schooltijd kon ik heerlijk buitenspelen in de omgeving.

Ellen Walgien