Onderbouw Kleuters

Groepen 1 & 2

Ons onderwijs

Jonge kinderen zijn van nature nieuwsgierig en kunnen zich verwonderen over alles om hun heen. Hun spel is vol enthousiasme, beweging en fantasie.

Spelen: Jonge kinderen hebben een eigen manier van leren, ze leren door te spelen. Kinderen zijn van nature nieuwsgierig en kunnen zich verwonderen over de wereld om hun heen. Zij willen deze wereld ervaren en de ruimte hebben deze te onderzoeken. Als kinderen zich veilig voelen, zet nieuwsgierigheid aan tot doen; tot ernaartoe gaan, tot pakken, voelen, uitproberen, veranderen, opnieuw doen, opnieuw anders doen. Spelen is niet alleen exploreren. Spelen is ook expressie.

Thematisch werken: Het spel en de belevingswereld van kinderen is vol enthousiasme, beweging en fantasie. Wij sluiten bij deze belevingswereld aan en gaan samen op ontdekkingsreis aan de hand van een thema. Tijdens het thema staat een prenten- of informatieboek centraal waaraan we doelen en activiteiten koppelen. We verwonderen ons samen over alles wat we zien en leren, we richten samen de hoeken en klas in, we bouwen, onderzoeken, ervaren, creëren en spelen. Het thema komt tot leven! Tijdens het thema volgen we wat er in de groep gebeurt en wordt de inhoud voor een deel door de kinderen vormgegeven.

Ontwikkeling: In de kleutergroep ontwikkelen kinderen zich sprongsgewijs. In een uitdagende leeromgeving met verschillende activiteiten, hoeken en materialen waaruit gekozen kan worden, wordt het kind uitgedaagd een volgende stap in zijn of haar ontwikkeling te maken. Ook de leerkracht heeft hierin een stimulerende rol. Zij zijn betrokken en flexibel in het meebewegen met de kleuter en in staat het spel te begeleiden door het te verkennen, verbinden en verrijken. Activiteiten vinden bij jonge kinderen vooral plaats in de context van spel en beweging. De kleuters spelen veel buiten en gymmen 2x in de week in het speellokaal.

Thematisch werken

Themahoek