Schooltijden

Alle groepen op De Schatkamer kennen een rooster met een verkorte lunchpauze

Maandag 08.30 - 14.45 uur
Dinsdag 08.30 - 14.45 uur
Woensdag 08.30 - 12.45 uur
Donderdag 08.30 - 14.45 uur
Vrijdag 08.30 - 12.45 uur

De buitenschoolse opvang, Doomijn, is van maandag t/m vrijdag open van 7.00 uur tot 18.15 uur.

wij stellen ons graag voor

  • Annemie Scherpenzeel

    Annemie Scherpenzeel » Vakleraar bewegingsonderwijs

    Mijn naam is Annemie Scherpenzeel. Al vanaf de oprichting van De Schatkamer verzorg ik hier de gymlessen. Dit jaar geef ik les op de donderdag en vrijdag. De overige dagen ben ik te vinden op drie andere basisscholen van Openbaar Onderwijs Zwolle.
    Vanwege de fijne sfeer op deze school geef ik hier met veel plezier les.
    De kinderen zijn inventief, meedenkend en kunnen zichzelf zijn. De collega’s zijn behulpzaam, vernieuwend en zeer prettig om mee samen te werken. En de ouders tonen een grote mate van betrokkenheid bij deze school. Het is een jonge, innovatieve en energieke school!
    Dit alles zorgt ervoor dat ik me erg thuis voel als gymjuf hier!

  • Carlijn Kock

    Carlijn Kock » Leraar & gedragsspecialist

    Dit maakt school zo bijzonder:
    “Uiteindelijk wordt een groep kinderen, bijna een grote familie. Er ontstaat een diepe band waarbij kinderen van elkaar mogen weten waar zij aan werken, wat zij moeilijk vinden en waar ze hulp bij kunnen gebruiken. Geweldig als een groep 2-leerling een andere groep 2-leerling het compliment geeft dat ze trots is op wat de andere leerling geleerd heeft!”


    Daarom is De Schatkamer geen school als alle andere:
    “We werken het liefst vanuit de leervragen van kinderen en stellen samen eigen doelen op, zelfs in de onderbouw. Zo denken de kinderen bewust na over waar ze beter in willen worden en ze worden betrokken in hun eigen leerproces. We werken met groepsdoorbroken workshops, ze kunnen kiezen uit dans, drama, Engels, yoga, gym, bouwen en kennisworkshops. Als kinderen hard hebben gewerkt aan een opdracht en het willen laten zien aan de rest van de stamgroep, kunnen ze dat presenteren. Zelfs in de onderbouw krijgen de allerkleinsten zo ervaringen met iets laten zien en vertellen aan een grote groep.”


    Een voorbeeld van Natuurlijk leren uit mijn klassituatie:
    “Ondanks dat ze nog jong zijn, worden kinderen verrast door wat zij zelf kunnen en mogen. Door eigen verantwoordelijkheid, waarin we ze stapje voor stapje begeleiden, bouwen ze steeds meer zelfvertrouwen op. Zo durven de allerjongste kinderen na een tijdje zelfstandig keuzes te maken voor een workshop bij een andere coach en in een andere ruimte. Ze komen erachter dat ze geweldig zijn in bouwen terwijl ze misschien dachten dat niet te kunnen. Dit geeft kinderen zelfvertrouwen en ze weten waar zij goed in zijn of nog beter in willen worden.”
     

    Ikzelf was als basisschoolleerling ....
    “ … veel aan het klimmen en klauteren in bomen, maakte heksensoepjes van takjes, blaadjes en modder. En ik vond het heerlijk om met mijn laarzen in de modder te kliederen, ik speelde piano en zat op ballet. Een meisje-meisje kon ik ook prima zijn, met de poppen, barbies, knutselen of lekker verkleden. Ik was nieuwsgierig; naar hoe de aarde en het leven ontstaan was, naar de sterren en de planeten, naar het leven van anderen en het welzijn van onze planeet.”


    En verder:
    “Ik leer iedere dag van de kinderen. Kinderen geven ontzettend veel terug en laten je nadenken over je eigen lesgeven en jou zelf als persoon.”


    Carlijn is geboren in 1990 en werkt sinds 2011 op De Schatkamer en is gedragsspecialist. 

  • Carolien Beeloo

    Carolien Beeloo » Leraar

    Dit maakt school zo bijzonder:
    “Kinderen hier op school komen zelf met veel vragen. Een les kan ineens een andere wending krijgen! Je bent bezig met een Nieuwsbegrip-tekst over de aarde en ineens stelt een kind de vraag: ‘Juf kun je een rondje om de aarde lopen?’ Als juf geniet ik dan. Je les gaat dan verder met het onderzoek of dit inderdaad kan. Samen ontdekken we hoeveel kilometer het rondje om de aarde is. En dan ben je niet alleen bezig met begrijpend lezen, maar ook met rekenen. En aan het eind van de les merkt hetzelfde kind op: ‘Nou juf dat duurt dan wel lang hè, zo’n rondje lopen om de aarde.’”


    Daarom is De Schatkamer geen school als alle andere:
    “Ik vind dit een geweldige school om te werken, omdat kinderen hier de kans krijgen hun talent te laten zien en te ontwikkelen. Bij ons op school staat eigenaarschap en het inzetten van je talent in het middelpunt. We kijken vooral naar het welbevinden van kinderen en hoe we kinderen in hun kracht kunnen zetten. Je mag hier zijn wie je bent. Kinderen hebben de mogelijkheid om te kiezen hoe te leren. Wil je hulp van de coach? Of wil je zelf aan de slag om iets te oefenen? Uiteraard blijven we samen kijken of de keus die je maakt ook past bij jou en of je je goed ontwikkelt.”


    Een voorbeeld van Natuurlijk leren uit mijn klassituatie:
    “Het mooiste dat ik elk jaar weer terugzie, is het geven van workshops en presentaties door kinderen. Kinderen bij ons op school krijgen hier de ruimte voor. Ze starten met een eigen onderzoeksvraag of komen met een prachtig idee voor een creatieve opdracht. Daarna komt trots de vraag; ‘Juf, mag ik een workshop geven?’ Of: ‘Juf, mag ik een presentatie geven?’ Prachtig om te zien wat het kind in zich heeft en hoe het zich durft te presenteren en zijn kennis overbrengt op anderen. Dat maakt mij als juf ook trots.”


    Ikzelf was als basisschoolleerling ....
    “ … een rustig leergierig meisje, dat soms ook wel eens gewaarschuwd werd omdat ik te veel plezier had met mijn vriendinnetje onder de les en zorgde voor de slappe lach. Mijn favoriete vak was gym en knutselen.”


    Carolien Beeloo is geboren in 1978 in Zwolle en werkt sinds 2011 op De Schatkamer. Op school is zij lees coördinator en bhv-er.

  • Debbie Raats

    Debbie Raats » Leraar, teamleider onderbouw

    Dit vond ik een bijzondere schoolsituatie:
    “Ik ben op De Schatkamer begonnen als leerkracht van de instroomgroep en ik vond het mooi om te zien hoe elk kind anders de klas binnenkomt. De een nog heel verlegen, de ander loopt al gelijk rond alsof hij of zij al weken op school is. Tijdens een van de laatste schoolweken was er ‘s middags een waterfeest omdat het warm weer was. Veel van mijn leerlingen stonden een beetje aan de zijkant te kijken hoe de rest een watergevecht aan het houden was. Behalve twee kinderen. Die waren nergens bang voor en ging voorop in de strijd en deden volop mee met het watergevecht van de oudere kinderen. Wat een plezier hadden ze, een genot om naar te kijken!”


    Daarom is De Schatkamer geen school als alle andere:
    “Bij het groepsdoorbroken werken met workshops en op de talentmiddag kunnen leerlingen zelf kiezen wat ze aanspreekt waardoor ze enthousiast gaan meedoen. Doordat de leeftijden gemixt zijn, krijg je ook een andere dynamiek in de klas waarbij de jongsten weer leren van de oudsten. Ik vind het speelplein echt fantastisch. Rennen over de bult, spelen tussen de struiken en bomen, lekker smeren bij de waterpomp. Daar word je toch blij van!”


    Een voorbeeld van Natuurlijk leren uit mijn klassituatie:
    “Door het samenwerken met de parallelgroep kunnen we twee activiteiten/workshops aanbieden waardoor kinderen de keuze hebben waar ze willen aansluiten. Ik had eens van beide klassen kinderen aan mijn tafel die wilden leren hoe je met clicks bouwt aan de hand van een bouwplaat. Het was ontzettend leuk om te zien hoe gemotiveerd ze bezig waren en hun trots toen het gelukt was.” 


    Ikzelf was als basisschoolleerling …
    “ … rustig, observerend en soms heerlijk wegdromend. Ik kon makkelijk leren en goed meekomen in de groep. Rekenen was mijn favoriete vak. Daarnaast was ik graag creatief bezig of aan het spelen met Lego, K’nex of Meccano.”


    Debbie Raats is geboren in 1986 en werkt sinds mei 2017 op De Schatkamer als leerkracht en sinds 2019 als teamleider van de onderbouw.

  • Ellen Walgien

    Ellen Walgien » Leraar

    Dit maakt de school zo bijzonder:
    “Kleuters zijn enthousiast en gaan op in spel en fantasie. Het oplossend spelen – daar geniet ik zo van. Een kleuter zit op een boomstronk wat zijn scooter is. Maar op de vraag waar hij heengaat, antwoordt hij; ‘Hij doet het niet. Wacht ik moet even tanken.’ Waarop hij naar de waterpomp gaat en met een bakje speciaal water doet hij het weer. Vervolgens gaat hij toeren! Kleine observaties waar je als leerkracht van geniet.”


    Dit maakt de school zo bijzonder:
    “Door de ruimte tijdens het spel kunnen de kinderen zo leuk spelen. Kies het spel wat bij jou past en leer daar de ontwikkelingslijnen van je persoonlijke groei. Wij mogen die mogelijkheden  aanbieden.”


    Daarom is De Schatkamer geen school als alle andere:
    “Op deze school heb je een heerlijk natuurlijk plein waar de kinderen kunnen spelen. Ik zie dat de watertuin favoriet is bij de kinderen en dat ze daar prachtige ontdekkingen doen. Of ze spelen in de wilgenhut, fietsen over het plein, spelen over de heuvel, noem maar op. Het plein is spannend en uitdagend voor de kleuters.”


    Een voorbeeld van Natuurlijk leren uit mijn klassituatie:
    “Ik houd van expressie-opdrachten waarbij de kinderen hun eigen kunnen ontwikkelen. De opdracht uitvoeren en vormgeven zoals zij het zien en waarnemen. Door zelfreflectie leren kijken en daarvan weer kunnen groeien.”
     

    Ellen Walgien-Rosendaal werkt 35 jaar in het onderwijs met kleuters en sinds 2016 op De Schatkamer.

  • Helma van Veen

    Helma van Veen » Leraar

    Mijn naam is Helma van Veen.
    Sinds 2013 werk ik met veel plezier op de Schatkamer.

    Ik heb de opleiding tot kleuterjuf gevolgd en daarna de verkorte PABO. Daarna heb ik op kleuterscholen gewerkt en op een basisschool in Hattem.

    Het onderwijs wat we hier geven is heel kindgericht en dat spreekt me erg aan. Het werken met Meervoudige Intelligentie is super. Mooi om te zien dat kleuters dit van zichzelf weten of ze muziekknap of rekenknap zijn. Ik ben trouwens beweegknap.

    Ik geniet van het enthousiasme van kinderen, collega’s en ouders.
    Wat ben ik blij dat ik hier werk!

  • ilse

    ilse » directeur

    Ik ben erg trots dat ik als directeur mag werken op deze bijzondere school. Deze school is zo bijzonder, omdat we werken volgens een concept voor Natuurlijk leren. Een moderne vernieuwingsschool die antwoord geeft op vragen in de 21e eeuw; hoe leren we kinderen leren in een tijd dat kennis er altijd en overal is? Wat leren we kinderen dan vooral? Maar ook; hoe gaan we om met een snel veranderende wereld en wat betekent dat voor opgroeiende kinderen, hun ouders, ons onderwijs?


    Natuurlijk leren draagt bij aan een brede en passende ontwikkeling van kinderen. Dat komt, omdat we doen wat nodig is. Daarbij zijn we altijd op zoek naar de balans tussen die ideale aanpak en dat wat de realiteit (de wereld waarin we leren, werken, leven) van ons vraagt.


    Als directeur doe ik ook nodig is, voortdurend op zoek naar een natuurlijke balans in de organisatie, in het team en in alle betrokkenen in onze organisatie. Dat doe ik door vanuit ruimte en vertrouwen leiding te geven en de talenten van alle betrokkenen daarbij optimaal in te zetten.


    Ilse van Hal is sinds 1997 werkzaam in het onderwijs, waarvan de afgelopen 12 jaar als directeur. Naast haar werk als directeur werkt Ilse ook als opleider van schoolleiders en begeleidt ze teams en individuele directeuren als (team)coach.

  • Ingrid

    Ingrid

    Dit maakt onze school zo bijzonder:

    De cultuurworkshops en de themaworkshops in de middenbouw/bovenbouw vind ik geweldig, hier kunnen kinderen én leerkrachten echt hun ei kwijt.Bij de cultuurworkshops zijn er eindeloos veel mogelijkheden, van het maken en opnemen van een rap tot piano leren spelen, een insectenhotel maken of houtbranden. Ieder kind kan werken aan zijn eigen talent of juist een nieuw talent ontdekken. Het is mooi om het enthousiasme en de betrokkenheid van kinderen te zien en te voelen.


    Daarom is De Schatkamer geen school als alle andere: De Schatkamer is voor mij een geweldige school om te mogen werken omdat er een enthousiast team staat dat hart heeft voor het kind. We hebben een fantastisch natuurlijk schoolplein waar we regelmatig buitenlessen geven zoals bijvoorbeeld de tafels of topografie verwerkt in een bewegingsactiviteit op het schoolplein. In de keuken zie ik regelmatig een juf (meestal juf Helma!) of ouder die samen met een paar kinderen iets lekkers maakt van de groenten uit onze eigen tuin. De geur komt je dan heerlijk tegemoet als je naar de hal loopt, dat is voor mij nostalgie en gezelligheid!


    Ikzelf was als basisschoolleerling .... “ … een rustig meisje in de klas die ook wat dromerig was. Mijn favoriete vak was spelling en ik hield ook van handvaardigheid. We hadden altijd een extra juf met handvaardigheid, ze was ontzettend lief en geduldig. We konden daar breien en kussens maken, dat vond ik fantastisch. Daar beleef ik mooie en warme herinneringen aan…”


    Ingrid Platenkamp is geboren in 1977 en werkt sinds 2019 op De Schatkamer. Hiervoor heeft ze in het speciaal basisonderwijs gewerkt. Ingrid is gedragsspecialist.

  • Jacqueline Schepers

    Jacqueline Schepers » Leraar, teamleider middenbouw, gedragsspecialist & vertrouwenspersoon

    Dit maakt school zo bijzonder:
    “Op school accepteren we je om wie je bent, met al je talenten én al je onvolkomenheden. Als leerkracht geef ik dus niet alleen les, ik observeer ook. Wat laat een kind zien? Waarbij heeft hij hulp nodig? Waarin is een kind goed? Je ziet veel van kinderen; hoe ze leren en hoe ze samenwerken. En daar speel je op in. Vaak doe je dat actief, soms ‘drop’ je iets - gewoon om te kijken wat er gebeurt. Bij een musical zou je bijvoorbeeld zelf alles tot in de puntjes kunnen uitdenken. Maar je kunt ook alleen het woord ‘decor’ laten vallen. Dat pakken kinderen direct op; ze gaan plannen smeden en dozen regelen. Sommige kinderen doen direct een stapje naar voren, anderen wachten even af. Beide houdingen zijn goed.”


    Daarom is De Schatkamer geen school als alle andere:
    “Niet alleen de kinderen mogen zijn wie ze zijn, ik ook. Ik krijg vrijheid en het vertrouwen dat wat ik doe goed is. Ik ben geen slaaf van een methode. En als ik als leerkracht blij en vrolijk ben, kan ik dat ook overdragen. Ik ben een spiegel.”


    Een voorbeeld van Natuurlijk leren uit mijn klassituatie:
    “Vorig jaar hadden we een spellingstoets en toen vroeg een kind: waarom is het burgemeester en niet burgermeester, hij is toch meester van de burgers? We begonnen erover te praten en van het een kwam het ander; we bedachten dat we een brief gingen schrijven naar de burgemeester. Daarmee oefenden we totaal wat anders, want hoe schrijf je een echte brief? Geen mail, maar een brief. Wat zet je erboven? Wat zet je erin? Hoe sluit je af? Hoofdletters, aanhef, handschrift; alles komt in zo’n ouderwetse brief samen. En toen kwam het leukste: Er werd gereageerd, door de burgemeester zelf! Hij wilde wel langskomen. Dus de ‘les’ ging verder: we gingen vragen voorbereiden en enkele kinderen filmden die ontmoeting. Verschillende talenten kwamen in dit spontane project samen die startte met die ene vraag. Op die momenten weet ik dat er geen andere school is als dit.”


    Ikzelf was als basisschoolleerling ...
    ” … rustig en teruggetrokken. Ik keek veel naar buiten en was vooral goed in gym en tekenen. Ik ben zelfs op alle scholen, behalve de pabo, een keertje blijven zitten. Ik vond het vooral gezellig met mijn vriendinnetjes en die meester kon mij niet zo boeien. En toch het onderwijs ingerold hè, misschien wel daarom!”


    Jacqueline Schepers is geboren in 1965 en werkt sinds 2007 op De Schatkamer. Ze is gedragsspecialist en teamleider van de middenbouw.

  • Jakob de Vries

    Jakob de Vries » ICT-coördinator, leerkracht, IB'er.

    Ik ben Jakob de Vries, 42 jaar oud en werk sinds 2014 op de Schatkamer, sinds september 2019 als intern begeleider. In 2016 ben ik afgestudeerd als MSEN taal/dyslexiespecialist en in juni 2020 rondde ik de post-HBO opleiding IB af.


    Dit maakt deze school zo bijzonder:
    “De Schatkamer is een school die de ontwikkeling tot zelfbewust burgerschap voor ogen heeft. We leggen deze basis door bijvoorbeeld goed reken- en taalonderwijs te bieden, maar vooral ook door op allerlei manieren met de wereld om ons heen bezig te zijn. Dit doen we bijvoorbeeld door thematisch aandacht te besteden aan wereldoriëntatie en door vakken als rekenen en taal in onze thema’s te verweven. Samen met de speciale aandacht voor het vergroten van de autonomie van leerlingen en onze sterke inzet op cultuuronderwijs zijn dit wat mij betreft de ingrediënten die zorgen voor gelukkige, betrokken wereldburgers die allemaal op hun eigen manier een bijdrage aan onze samenleving leveren. Ik ben -in welke rol dan ook- graag betrokken bij deze mooie taak.”


    Daarom is De Schatkamer geen school als alle andere:
    “Deze school biedt je de ruimte om te worden wie je bent. Er is ruimte om je eigen ontwikkeling vorm te geven door je talenten in te zetten. Dat geldt voor leerlingen, maar ook voor het team. Deze manier van doen en denken leeft sterk in deze school.”


    Ikzelf was als basisschoolleerling …
    “ … leergierig en een harde werker. Het gebrek aan betekenis en context demotiveerde me wel eens.”

  • Jan Jaap Kroeze

    Jan Jaap Kroeze » Leraar

    Dit vond ik een bijzondere schoolsituatie:
    “Persoonlijk geeft het mij altijd kippenvel als een kind ineens iets begrijpt na je uitleg, wat hij daarvoor nog altijd moeilijk of lastig heeft gevonden. Af en toe zie je echt dat ‘kwartje’ vallen en dan die blik van het kind wat erbij hoort is onbetaalbaar.”


    Daarom is De Schatkamer geen school als alle andere:
    “Ik vind de ouderpicknick als start van het schooljaar altijd heel waardevol en gezellig. Je ontmoet de ouders op een andere manier en hebt informelere gesprekken, waardoor je elkaar beter leert kennen maar ook de mens achter de ouder ‘ontdekt’. Ook het eindfeest (gala) is zo’n voorbeeld, waarin je met de hele school iets viert en niet alleen ouder-leerkracht bent, maar ook partner in het onderwijs. Dat is bijzonder aan De Schatkamer.”


    Een voorbeeld van Natuurlijk leren uit mijn klassituatie: 
    “In de klas zie je het Natuurlijk leren terug in het stellen van persoonlijke leerdoelen en de keuze die hierin worden gemaakt door de kinderen. De kinderen werken zoveel mogelijk op hun eigen niveau en maken hierin ook keuzes waarin ze zich willen ontwikkelen. Veel dingen moeten, maar er is hierin gelukkig nog voldoende keuzevrijheid.”


    Jan Jaap Kroeze is geboren in 1981, werkzaam op De Schatkamer sinds 2007 en leescoördinator.

  • Jasmijn Brevoord

    Jasmijn Brevoord » leraar

    “Kinderen zijn eigenaar van hun eigen ontwikkeling” Mijn naam is Jasmijn Brevoord, ik ben 41 jaar en woon, samen met mijn vriend en kat, in Hasselt. Ik ben sinds 1996 werkzaam in het onderwijs. Op De Schatkamer is veel aandacht voor het kind als individu en wordt er gekeken naar kansen en mogelijkheden, niet vanuit wat niet kan of niet lukt. Hier mag en kan je zijn wie je bent. Ik ben erg blij dat ik hier mag komen werken en bij mag dragen om kinderen te helpen zichzelf te zijn en ze te mogen begeleiden in het ontwikkelen van hun talenten. Het welzijn van de kinderen staat bij mij hoog in het vaandel. De kinderen moeten zich goed voelen in de groep zodat zij optimaal kunnen leren. Ik vind het belangrijk dat de basis van de kinderen goed is, waardoor de rest gemakkelijker zal gaan. Ik heb ontzettend veel zin om dit schooljaar, samen met de kinderen, tot een mooi en leerzaam jaar te maken.

  • Jolanda van der Duim

    Jolanda van der Duim » Leraar

    Dit vond ik een bijzondere schoolsituatie:
    ‘’Het mooie van onze school is dat ik mij elke keer verbaas hoe kinderen zichzelf ontwikkelen, al zelf de verantwoordelijkheid kunnen nemen. Een stukje eigenaarschap in hun leren. Zelf keuzes maken hoe ze willen leren en dat ook onder woorden kunnen brengen. ‘Hmm… ik ben druk/of snel afgeleid, dus ik ga even op een ander plekje zitten’. Of kleuters van 4 die net op school zijn, die op school komen met een tas vol spullen om een workhop te geven. Geweldig toch! Leerlingen die aangeven dat ze nieuwe woorden hebben geleerd en dat ze graag willen dat dat op de Klasse!muur komt.’’


    Daarom is De Schatkamer geen school als alle andere:
    ‘’Het kijken naar de kinderen is anders, wij coachen de kinderen. Wij kijken in kansen en gebruiken de theorie van de Meervoudige Intelligentie in onze lessen.’’


    Een voorbeeld van Natuurlijk leren uit mijn klassituatie:
    ‘’Ik probeer altijd verschillende werkvormen te verzinnen bij de vakken taal en rekenen, zodat de kinderen op hun eigen intelligentie en talent kunnen werken. Dit uit zich bij mij in de klas erin dat de kinderen tijdens het zelfstandig werken een grote betrokkenheid laten zien.’’


    Ikzelf was als basisschoolleerling…
    ‘’… Een vrolijk schoolmeisje, altijd in voor een grapje, lachte veel. Was wel snel afgeleid en wilde eigenlijk onder de lessen al bespreken wat we in de pauze zouden gaan doen.’’


    Jolanda is geboren in 1974 en werkt sinds 1998 in het onderwijs en sinds 2007 op De Schatkamer. Naast leerkracht is Jolanda ook BHV-er en cultuurcoördinator.

  • Jose Westerhof

    Jose Westerhof » leraarondersteuner onder- en middenbouw

    Ik werk nu alweer een paar schooljaren fulltime op de Schatkamer. Het is een prachtige dynamische school. Het feit dat ik hier ook mijn eigen talenten kwijt kan maakt mij zeer gelukkig. De Schatkamer is een mooie school omdat niet alleen de kinderen, maar ook collega’s intensief samenwerken. Hierdoor werken we met z’n allen aan het zelfde doel met uiteindelijk een positief resultaat.

  • Loes Prikken

    Loes Prikken » leraar

    Dit vond ik een bijzondere schoolsituatie:
    “Een kleuter vond eens een dood vogeltje op het schoolplein. In de groep waren veel vragen van de kleuters. We hebben we een gesprek gehad over de oorzaak van de dood en wat we nu moesten doen. Uiteindelijk hebben we het vogeltje samen begraven in de vlindertuin. Een hele ervaring voor de kleuters.
    Inspelen op wat er leeft bij de kinderen, daarmee creëer je echte betrokkenheid!”


    Daarom is De Schatkamer geen school als alle andere:
    “Kinderen kiezen zelf aan welke doelen ze willen werken en kunnen daarvoor een diploma verdienen. Kinderen zijn hierdoor eigenaar van hun eigen leerproces en zijn erg betrokken bij de leerstof die bij het doel hoort. Wanneer het diploma behaald is, zie je hoe trots ze zijn!”


    Een voorbeeld van Natuurlijk leren uit mijn klassituatie:
    “Zelf kiezen voor een workshop die past bij jouw eigen interesse. Of zelf een workshop geven aan andere kinderen en zo jouw kennis overdragen aan anderen.
    En het woord natuurlijk in de letterlijke zin… ons prachtige groene schoolplein waar elk seizoen weer iets anders te beleven valt!”


    Ikzelf was als basisschoolleerling ....
    “Een serieuze leerling. Ik vond leren leuk en deed goed mijn best. Rekenen was mijn ding.”


    Loes is geboren in 1991 en werkt sinds 2012 op De Schatkamer. 

  • Louise van de Worp

    Louise van de Worp » Leraar & specialist talentontwikkeling

    Dit vond ik een bijzondere schoolsituatie:
    “Twee jaar geleden keken we een filmpje met een knikkerbaan. Een van de kinderen zei na afloop ook een knikkerbaan te willen bouwen, anderen werden ook enthousiast. We brainstormden en spraken af een week later te beginnen, ze moesten zelf voor de materialen zorgen. Die woensdag erna kwamen bijna alle kinderen binnen met materialen voor de knikkerbanen. Tassen vol! De kinderen verdeelden zich in vijf groepen en gingen heerlijk aan de slag. In andere opdrachten verliep het samenwerken niet altijd goed, maar nu wél! Alle kinderen konden hun eigen talent inzetten bij deze opdracht. Samenwerken, ontwerpen, creativiteit, uitproberen, bouwen, wiskundig inzicht ... Ze waren er meerdere weken mee bezig en waren heel trots.”


    Daarom is De Schatkamer geen school als alle andere:
    “Als kind mag je zijn wie je bent, maar als leerkracht ook. Je bent vrij dingen uit te proberen en je eigen talenten in te zetten. Dit jaar willen we met de groepen zes veel samenwerken op een andere manier dan voorgaande jaren. Dat mag gewoon. Voor kinderen geldt dit ook. Als de kinderen met iets komen wat ze willen weten of uitzoeken, is er ruimte voor. Als zij een goed plan hebben, willen we ze vrijheid geven hun plan uit te voeren. Rekenen, spelling, taal en lezen zijn belangrijk, maar niet het belangrijkst!”


    Een voorbeeld van Natuurlijk leren uit mijn klassituatie:
    “Ik vind het leuk kinderen bewust te maken van hun manier van denken. Niet denken: ‘Ik kan het niet’, maar: ‘Ik kan het nóg niet’. Doorzetten, verantwoordelijkheid geven en autonomie zijn belangrijk. We proberen de talenten en de verschillende intelligenties van kinderen nog meer aan te spreken.”


    Ikzelf was als basisschoolleerling ....
    “…erg verlegen. Ik vond het spannend om iets hardop in de klas te zeggen. Pas in groep 8 durfde ik meer. Ik vond het leuk om nieuwe dingen te leren, het leren ging me goed af. Ik luisterde goed en wilde graag mijn best doen. Creamiddag vond ik ook erg leuk, al mochten we toen nog niet kiezen wat we wilden doen. Dat vond ik niet erg, want ik vond alles leuk! Alleen gym vond ik niet leuk. Ik was er ook niet zo goed in.”


    Louise van Beek -  van der Worp is geboren in 1992 en werkt sinds 2014 op De Schatkamer. Ze deed de master Talentontwikkeling en excelleren.

  • Marjolein Schleper

    Marjolein Schleper » Leraar, didactisch coach & onderwijskundige

    Dit maakt school zo bijzonder:
    “Al op de tweede schooldag ontstond een mooi leer- en verwondermoment. Tijdens het buitenspelen vonden kinderen een dode muis. Meteen vliegen de vragen en constateringen je om de oren. ‘Hij stinkt’ - ‘Er zitten beestjes in, hoe kan dat!’ - ‘Nu wordt hij nooit meer wakker’ - ‘Ik vind het zielig’ - ‘Alles gaat een keertje dood’ - ‘Wat gebeurt er nu de muis in de grond zit?’ Na het één en ander besproken en onderzocht te hebben, hebben we de muis begraven in de tuin. Het plezier, enthousiasme en de leergierigheid die je op dit soort momenten bij kinderen ziet, vind ik als leerkracht fantastisch. Er is niets mooier dan het samen ontdekken van de wereld!”


    Daarom is De Schatkamer geen school als alle andere:
    “Ik vind het kenmerkend voor De Schatkamer dat wij steeds kritisch naar ons onderwijs kijken vanuit de vraag: ‘Waarom doen we wat we doen?’ Wat levert ons handelen op, welke doelen we hiermee bereiken en vooral: sluiten we aan bij wat kinderen van ons vragen wat betreft hun ontwikkeling? Elke dag werken we hard om hier zo goed mogelijk aan tegemoet te komen.”


    Een voorbeeld van Natuurlijk leren uit mijn klassituatie: 
    “Natuurlijk leren gaat over goed en kritisch kijken en luisteren naar wat kinderen mij vertellen met hun hele ‘zijn’. Vanuit respect voor hun eigenheid probeer ik mijn handelen aan te passen bij wat zij mij vertellen met hun spel, verhalen en gedrag. Dat is geen gemakkelijke opgave.’‘


    Ikzelf was als basisschoolleerling….
    “…een grote fan van mijn kleuterjuf. Ik kan me haar warmte, de fijne sfeer en rust in de klas nog heel goed herinneren. Er was alle tijd om te spelen en ik kon me in mijn eigen tempo ontwikkelen. Dit is wat ik ieder kind gun.”


    Marjolein Schleper is geboren in 1979, werkt sinds 2002 in het onderwijs en sinds 2013 op De Schatkamer. Ze studeerde af in Onderwijskunde en Pedagogische Wetenschappen, en specialiseerde zich in de ontwikkeling van het jonge kind. Verder is Marjolein didactisch coach op De Schatkamer.

  • Mia Blom

    Mia Blom » Intern begeleider, specialist jonge kind

    Dit maakt school zo bijzonder:
    “Het jonge kind mag hier spelen en leren vanuit vrije keus. Een voorbeeld is de les over klokkijken. De kinderen mochten zelf bepalen bij wie ze wilden leren klokkijken. Bij de meester leerden ze hele en halve uren. Bij mij de minuten. Maar als je de minuten voor en over wilt leren, moet je al de hele en halve uren kennen. Soms overschatten leerlingen zichzelf. En… vriendje gaat ook naar de ‘moeilijkste’ klus. Toen ik even bezig was met mijn workshop, stond een leerling op, keek mij aan en zei met grote overtuiging: ‘Juf, ik denk dat ik eerst nog even de hele en halve uren beter moet leren kennen.’ En daar ging hij! Geweldig!”


    Daarom is De Schatkamer geen school als alle andere:
    “De Schatkamer is voor mij de plek waar we het een beetje anders mogen doen. De school waar we ons afvragen: waarom doen we wat we doen? De school is niet alleen de leeromgeving voor kinderen, maar ook voor mij en ons team. Ook afgelopen jaar heb ik weer genoten van de momenten dat het kind mij weer de spiegel voorhoudt en mij daardoor laat inzien dat ik door de ogen van het kind moet kijken. Dat zijn prachtige ervaringen.”


    Een voorbeeld van Natuurlijk leren uit mijn klassituatie: 
    “Natuurlijk leren is samen met het kind blijven zoeken naar de passende manier van spelen en leren. Hoe ingewikkeld die tocht ook kan zijn. Als ik de kinderen observeer, zie ik hun geweldige spel, hun keuzes en de portfolio’s die ze samenstellen. Ik zou willen dat dit mijn herinneringen waren aan mijn basisschooltijd. Deze is in mijn herinnering eenrichtingsverkeer: juf weet het, jij leert het!”


    Wat ik zelf leer op deze school:
    “Bij het uitzoeken van werk van portfolio’s begreep ik niet zo goed waarom de in mijn ogen ‘mindere’ tekening gekozen werd en niet die ene prachtige, goed gelukte tekening. Door oprecht geïnteresseerd te zijn en het gesprek aan te gaan kwam er een prachtige uitleg over dat het proces, de worsteling van het steeds proberen en dat dit beloond werd met dit resultaat. Het kind was tevreden met deze tekening, omdat deze op dat moment het hoogst haalbare was. Het kind was echt trots en kon reflecteren. Het was ontroerend.”


    Mia Blom is geboren in 1963, is sinds 1996 werkzaam in het onderwijs en vanaf 2009 docent op de Schatkamer. Ze is specialist jonge kind en intern begeleider.

  • Miriam Sinnema

    Miriam Sinnema » Leraar

    Dit vond ik een bijzondere schoolsituatie:
    “De verwondering van de kinderen als ze ontdekken dat ze iets kunnen, een toren hoger dan zichzelf maken, dat twee vingers aan de ene hand en twee aan de andere hand ook vier is. Maar ook de kleine dingen die voor mij zo groot aanvoelen. De woorden: ‘Ik heb jou zo gemist juf’. Of; ‘Kijk deze heb ik voor jou gemaakt’, dan krijg ik een tekening met mooie gekleurde krabbels erop. Het gevoel dat je vooruit komt met een leerling, kleine en grote stappen. De eerlijkheid van het jonge kind, prachtig ... En wanneer mijn schoenen niet mooi zijn, dan hoor ik het direct.”


    Daarom is De Schatkamer geen school als alle andere:
    “Wat ik mooi vind, is dat het kind gezien wordt in alle mogelijkheden en talenten. Maar ook wij worden zo gezien. Het is een school in beweging en wanneer je uit een vrij traditionele leerschool komt, is dat een grote verandering. Ook omdat die verandering blijft; er zijn altijd nieuwe en leuke ontwikkelingen binnen de school en het is fijn daarover mee te denken.”


    Dit was mijn eigen schoolervaring: 
    “Ik zelf zat op een traditionele school. Er werd op één niveau lesgegeven, geen computers en geen digibord. De juffen en de meesters rookten zelfs voor de klas! Soms namen ze hun hond mee en die lag dan onder het bureau van de juf of meester. Als je in klas 6 zat, mocht je de hond uitlaten, thee en koffie rondbrengen en de kopjes afwassen.”


    Ikzelf was als basisschoolleerling …
    “…. altijd een van de braafste kinderen van de klas, want je kreeg echt straf als je stout was. Een halfuur nablijven was niks en dan kreeg je thuis ook nog eens op je kop omdat jij je niet behoorlijk had gedragen. De tijden zijn nu (gelukkig!) anders.”


    Miriam is geboren in 1974, sinds 1998 werkzaam in het onderwijs en sinds 2016 is zij onderbouw leerkracht op De Schatkamer.

  • Nienke Kroes

    Nienke Kroes » Leraar & taalspecialist

    Dit maakt de school zo bijzonder:
    “Als leerkracht bepaal je de leerdoelen maar de kinderen zelf geven het leren vorm. Hoe wil je het leren? Wat heb je daarbij nodig? Een mooi voorbeeld zijn de portfolio-gesprekken die je voert met de ouders én de kinderen – dat lijkt normaal maar op veel scholen is dat zeker niet gebruikelijk. Terwijl het zo logisch is, want het is het leerproces van het kind en dus is het waardevoller daar samen over te praten!”


    Daarom is De Schatkamer geen school als alle andere:
    “Elk kind geven we ’s ochtends én ’s middags, als de dag is afgelopen, een hand. Een hand geven en elkaar even recht in de ogen kijken; het lijkt iets kleins maar het betekent elke dag: Ik zie jou! Ook die simpele dingen zorgen ervoor dat deze school anders is dan andere scholen.”


    Een voorbeeld van Natuurlijk leren uit mijn klassituatie:
    “Onlangs maakten we coachkaarten. Een leerling vond het lastig zijn verhaal op papier te zetten. Totdat een andere jongen zei: ‘Ik ga je helpen’. Drie kwartier lang stelde hij de vragen, de ander antwoordde en hij schreef alles op. De vragensteller, normaal een wat lompig type jongen, kreeg nu de kans een ander te helpen. Dit heeft misschien niet direct iets te maken met rekenen of taal, maar wel over sociale omgang. En dat is ook leerzaam!”
    “Natuurlijk leren in de bovenbouw zie je vooral terug bij wereldoriëntatie. Je hebt een thema en een doel, maar de kinderen kiezen hoe ze dat vormgeven. Ze kunnen het verwerken in een toneelstuk, een lied – verzin het maar! Een paar jaar geleden had ik een groep kinderen die via Minecraft een VOC-schip maakte. Prima, maar zoek wel via een maquette uit hóe dat schip eruitzag en probeer daarna aan andere kinderen te leren hoe ze dit moeten maken.”


    Ikzelf was als basisschoolleerling ...
    “ … heel beweeglijk! Dus al die beweeglijke kinderen in mijn klas snap ik heel goed! Rekenen vond ik lastig, ik was vooral dol op teksten schrijven.”


    Nienke is geboren in 1979 en staat sinds 2001 voor de klas. Na de SPH werkte ze eerst in het speciaal onderwijs. Via een deeltijdopleiding deed ze de pabo en in 2017 heeft ze de Master Educational Needs Taalspecialist afgerond. Sinds 2008 werkt ze als leerkracht op De Schatkamer. Naast leerkracht is ze ook taalspecialist, wat betekent dat ze samen met het team het taalleesonderwijs op de school ontwikkelt en up-to-date houdt.

  • Robin Groot

    Robin Groot » leraar, rekenspecialist & teamleider bovenbouw

    Na het afronden van mijn opleiding in Groningen, ben ik drie jaar geleden begonnen als leerkracht op de Schatkamer. Dit eerste jaren zijn echt voorbij gevlogen. Wat mij erg aanspreekt op de Schatkamer is dat er gewerkt wordt volgens Natuurlijk leren. De kinderen leren zelf hun talenten kennen, ontdekken waar zij goed in zijn en stellen zelf doelen. Tijdens mijn opleiding vond ik het al leuk om verschillende vakken met elkaar te verbinden en niet altijd een “gewone” methodeles te volgen, nu kan dat! Ik wil graag met de kinderen op zoek te gaan naar wat ze graag willen leren, naar wat ze interessant vinden maar ook naar wat nodig is om te leren. Ik denk dat kinderen dan gemotiveerd zullen zijn en veel zullen leren. Komend schooljaar zal ik vijf dagen te vinden zijn op de Schatkamer in de bovenbouw.
    Het zal voor mij opnieuw een jaar worden met veel nieuwe uitdagingen waar ik ontzettend naar uitkijk!

  • Susan Freriks

    Susan Freriks » leraar

    Dit vind ik een mooie situatie op onze school:
    ‘’Ik ben begonnen in de bovenbouw. Hoe kinderen met elkaar omgaan heeft mij positief verrast. Kinderen staan open voor elkaar. Ze zien elkaars positieve kanten en zijn bereid om elkaar te helpen. Ze durven zichzelf te zijn. Zo waren de kringgesprekken met de groep hele mooie momenten, waarbij kinderen zich kwetsbaar durfden op te stellen naar elkaar en oprecht geïnteresseerd waren naar elkaars verhalen. Op deze manier hoorde iedereen er bij.’’


    De Schatkamer is geen school als alle anderen omdat:
    ‘’Op de Schatkamer kinderen zichzelf mogen zijn. Ze werken op een niveau dat bij hun past. Binnen een groep kan dit heel divers zijn. Kinderen helpen elkaar, werken samen. Bij rekenen bijvoorbeeld kunnen kinderen zelf hun materialen kiezen die ze nodig hebben bij hun rekenles. Al deze materialen zijn in de klas aanwezig.’’


    Natuurlijk leren, dat uit zich in mijn klassituatie:
    ‘’Bij de thema’s voor wereldoriëntatie. Hier komen de mooiste vragen van de kinderen naar boven. Ze gaan hier vervolgens zelf mee aan de slag en zoeken informatie. Dit doen ze op hun eigen manier, door filmpjes en plaatjes te bekijken, maar ook teksten te lezen. Ze willen aan het einde van het thema allemaal graag een presentatie houden, waarbij ze aan iedereen willen vertellen wat zij geleerd en gedaan hebben. Ze zijn dan ook echt trots op hun werk!’’


    Ikzelf was als basisschool leerling…
    ‘’….een rustige leerling, die veel vriendinnen had in de klas. Ik kon met alle kinderen in de klas goed opschieten en speelde graag buiten schooltijd. Op school deed ik goed mee en werkte ik hard. Ik hield erg van rekenen, maar ook van tekenen en handvaardigheid.’’


    Susan is geboren in 1993 en werkt sinds 2017 op De Schatkamer. Susan is groepsleerkracht in groep 5 en is daarnaast lid van de MR.