rss rss

bovenbouwNIEUWS

Deze week stond vooral in het teken van de omgekeerd 10-minutengesprekken. Altijd weer een prettig moment om elkaar te ontmoeten en heldere verwachtingen uit te spreken over het komende jaar.


Door: Jennifer de Wit

 

bovenbouwNIEUWS

In november volgen de reguliere portfoliogesprekken. U ontvangt tegen die tijd een uitnodiging van ons voor het volgende gesprek. Tijdens de portfoliogesprekken richten wij ons op de ontwikkeling die uw kind de eerste periode in groep 7 of groep 8 heeft doorgemaakt.

Verder is deze week de Kinderboekenweek van 2017 gestart met het thema ‘Gruwelijk eng!’. Woensdagochtend was het even ‘gruwelijk eng’ op het schoolplein, alle meesters en juffen stonden verkleed op het schoolplein om jullie te ontvangen voor deze schooldag. Tijdens de Kinderboekenweek willen we extra aandacht besteden aan het lezen van boeken en we hopen dat kinderen ook deze week gaan ervaren hoe ontzettend leuk het is om te lezen! Bij de Kinderboekenweek hoort ook altijd de voorleeswedstrijd. Een heel aantal kinderen van de bovenbouw willen dit jaar graag weer meestrijden voor de titel: voorleeskampioen van de Schatkamer! Aanstaande dinsdag en woensdag zijn de voorrondes in de stamgroepen en de winnaars van de drie stamgroepen zullen meedoen aan de voorleeswedstrijd van de Schatkamer op vrijdag 13 oktober. De kinderen die meedoen hebben een formulier meegekregen waarin staat beschreven waar de deelname aan moet voldoen. Dit zijn dezelfde regels als bij de Nationale Voorleeswedstrijd, want de winnaar van de Schatkamer krijgt niet alleen de wisselbeker, maar mag ook naar de voorrondes van Zwolle.

Op de foto bij deze Schatbewaarder ziet u vijf leerlingen uit groep 7/8B die druk bezig zijn om de weektaak in hun agenda in te plannen: een belangrijke vaardigheid die we de kinderen in de bovenbouw graag willen aanleren. De weektaak begint steeds rijker te worden. Zoals u in de vorige Schatbewaarders heeft kunnen lezen zijn we de afgelopen weken gestart met Engels en het thema voor de komende 5 weken. Ook hier zitten opdrachten bij die weer op de weektaak terecht komen. En dat naast het werk van rekenen, spelling, taal, begrijpend lezen en zinsontleden! Elke dag is er ruimte om zelfstandig te werken. Op de weektaak staat aangegeven wanneer iets af moet hebben. Als je al die informatie hebt, dan kan het plannen beginnen. Want als je iets op de donderdag moet inleveren, is het dan een handige keuze om hier op woensdag aan te beginnen? We laten de kinderen dit zelf ervaren en proberen door goede coachingsvragen te stellen de kinderen hierin te begeleiden. Op maandag volgt er een reflectiemoment. We bekijken dan samen met de kinderen of het gelukt is deze week om alles af te krijgen en wat meegeholpen heeft aan het succes of falen hiervan. Belangrijke reflectiemomenten schrijven we op in ons rode schrift. Over een paar weken pakken we het portfolio erbij en zullen we deze evaluatiemomenten opnemen in ons portfolio. De kinderen van groep 8 hebben al een jaar kunnen oefenen met het plannen en het omgaan met een weektaak. Wij verwachten dan ook dat zij aan het einde van de week hun werk af hebben. Is dit niet het geval, dan krijgen ze het werk mee naar huis. De kinderen van groep 7 hebben we iets meer tijd gegeven om aan deze manier van werken te wennen. Niet al te lang, want na de herfstvakantie zullen we hier een stukje strenger op worden. Dan verwachten we ook van hen dat zij het werk af hebben gekregen op school.

Komende week zal ook de schoolfotograaf op de Schatkamer komen. Informatie hierover is te vinden in de Schatbewaarder van week 39.

Wij wensen u een heel fijn weekend toe!

Het bovenbouwteam