Schooltijden

Alle groepen op De Schatkamer kennen een rooster met een verkorte lunchpauze

Maandag 08.30 - 14.45 uur
Dinsdag 08.30 - 14.45 uur
Woensdag 08.30 - 12.45 uur
Donderdag 08.30 - 14.45 uur
Vrijdag 08.30 - 12.45 uur

De buitenschoolse opvang, Doomijn, is van maandag t/m vrijdag open van 7.30 uur tot 18.15 uur.

wij stellen ons graag voor

  • Annemie Scherpenzeel

    Annemie Scherpenzeel » Vakleraar bewegingsonderwijs

    Mijn naam is Annemie Scherpenzeel. Al vanaf de oprichting van De Schatkamer verzorg ik hier de gymlessen. Dit jaar geef ik les op de donderdag en vrijdag. De overige dagen ben ik te vinden op drie andere basisscholen van Openbaar Onderwijs Zwolle.
    Vanwege de fijne sfeer op deze school geef ik hier met veel plezier les.
    De kinderen zijn inventief, meedenkend en kunnen zichzelf zijn. De collega’s zijn behulpzaam, vernieuwend en zeer prettig om mee samen te werken. En de ouders tonen een grote mate van betrokkenheid bij deze school. Het is een jonge, innovatieve en energieke school!
    Dit alles zorgt ervoor dat ik me erg thuis voel als gymjuf hier!

  • Audrey Jansen

    Audrey Jansen » Schoolleider

    Dit vond ik een bijzondere schoolsituatie:
    “Wat mij ontroerde, was het moment dat ik op klassenbezoek ging bij de kleuters en zij naar de gym in de speelzaal gingen. Een kleuter kwam naar mij toe, pakte mijn hand en zei: ‘Kom maar geef maar een hand! Ik weet de weg wel!’ Dan smelt ik …”


    Daarom is De Schatkamer geen school als alle andere:
    “Wat ik zo mooi vind aan De Schatkamer is dat de leerkrachten echt anders kijken naar kinderen. Er wordt gedacht vanuit kansen. Elk kind verdient een eerlijke kans en mag er zijn op haar of zijn eigen manier! Vanuit dat oogpunt geven alle leerkrachten hier les en daardoor wordt elk kind hier gezien! Dat is nog eens fijn werken.”


    Een voorbeeld van Natuurlijk leren uit mijn klassituatie: 
    “Ik word helemaal blij van het Natuurlijk Leren op de Schatkamer wanneer ik kinderen op de trap zie springen voor een rekenles, of wanneer ze met mooi weer heerlijk buiten aan het lezen zijn. Wanneer ze een workshop aan de jongere kinderen geven, wanneer ik ze in hun laarzen en korte broek door de schooltuin zie banjeren op zoek naar miertjes en piertjes, of wanneer nieuwe ouders komen voor een rondleiding en ik de kinderen de buitenspeelplaats mag laten zien. Wat een prachtige werkplek hebben we toch.”


    Ikzelf was als basisschoolleerling …
    “Vroeger vond ik school eigenlijk altijd leuk, daar gebeurde het! Ik vond de sociale dingen erom heen wel altijd leuker dan de lessen. Na een vakantie had ik altijd weer zin om te beginnen. Tussen en tijdens de lessen door hield ik wel van een geintje en dat werd niet altijd door iedereen gewaardeerd … Maar ik heb een ontzettende leuke schooltijd gehad en dat is ook mijn wens voor alle kinderen.”


    Audrey Jansen is geboren in 1975 werkt sinds augustus 2016 als schoolleider op De Schatkamer.

  • Carlijn Kock

    Carlijn Kock » Leraar & gedragsspecialist

    Dit maakt school zo bijzonder:
    “Uiteindelijk wordt een groep kinderen, bijna een grote familie. Er ontstaat een diepe band waarbij kinderen van elkaar mogen weten waar zij aan werken, wat zij moeilijk vinden en waar ze hulp bij kunnen gebruiken. Geweldig als een groep 2-leerling een andere groep 2-leerling het compliment geeft dat ze trots is op wat de andere leerling geleerd heeft!”


    Daarom is De Schatkamer geen school als alle andere
    “We werken het liefst vanuit de leervragen van kinderen en stellen samen eigen doelen op, zelfs in de onderbouw. Zo denken de kinderen bewust na over waar ze beter in willen worden en ze worden betrokken in hun eigen leerproces. We werken met groepsdoorbroken workshops, ze kunnen kiezen uit dans, drama, Engels, yoga, gym, bouwen en kennisworkshops. Als kinderen hard hebben gewerkt aan een opdracht en het willen laten zien aan de rest van de stamgroep, kunnen ze dat presenteren. Zelfs in de onderbouw krijgen de allerkleinsten zo ervaringen met iets laten zien en vertellen aan een grote groep.”


    Een voorbeeld van Natuurlijk leren uit mijn klassituatie
    “Ondanks dat ze nog jong zijn, worden kinderen verrast door wat zij zelf kunnen en mogen. Door eigen verantwoordelijkheid, waarin we ze stapje voor stapje begeleiden, bouwen ze steeds meer zelfvertrouwen op. Zo durven de allerjongste kinderen na een tijdje zelfstandig keuzes te maken voor een workshop bij een andere coach en in een andere ruimte. Ze komen erachter dat ze geweldig zijn in bouwen terwijl ze misschien dachten dat niet te kunnen. Dit geeft kinderen zelfvertrouwen en ze weten waar zij goed in zijn of nog beter in willen worden.”
     

    Ikzelf was als basisschoolleerling ....
    “ … veel aan het klimmen en klauteren in bomen, maakte heksensoepjes van takjes, blaadjes en modder. En ik vond het heerlijk om met mijn laarzen in de modder te kliederen, ik speelde piano en zat op ballet. Een meisje-meisje kon ik ook prima zijn, met de poppen, barbies, knutselen of lekker verkleden. Ik was nieuwsgierig; naar hoe de aarde en het leven ontstaan was, naar de sterren en de planeten, naar het leven van anderen en het welzijn van onze planeet.”


    En verder:
    “Ik leer iedere dag van de kinderen. Kinderen geven ontzettend veel terug en laten je nadenken over je eigen lesgeven en jou zelf als persoon.”


    Carlijn is geboren in 1990 en werkt sinds 2011 op De Schatkamer en is gedragsspecialist. 

  • Carolien Beeloo

    Carolien Beeloo » Leraar

    Dit maakt school zo bijzonder:
    “Kinderen hier op school komen zelf met veel vragen. Een les kan ineens een andere wending krijgen! Je bent bezig met een nieuwsbegrip-tekst over de aarde en ineens stelt een kind de vraag: ‘Juf kun je een rondje om de aarde lopen?’ Als juf geniet ik dan. Je les gaat dan verder met het onderzoek of dit inderdaad kan. Samen ontdekken we hoeveel kilometer het rondje om de aarde is. En dan ben je niet alleen bezig met begrijpend lezen, maar ook met rekenen. En aan het eind van de les merkt hetzelfde kind op: ‘Nou juf dat duurt dan wel lang hè, zo’n rondje lopen om de aarde.’”


    Daarom is De Schatkamer geen school als alle andere:
    “Ik vind dit een geweldige school om te werken, omdat kinderen hier de kans krijgen hun talent te laten zien en te ontwikkelen. Bij ons op school staat eigenaarschap en het inzetten van je talent in het middelpunt. We kijken vooral naar het welbevinden van kinderen en hoe we kinderen in hun kracht kunnen zetten. Je mag hier zijn wie je bent. Kinderen hebben de mogelijkheid om te kiezen hoe te leren. Wil je hulp van de coach? Of wil je zelf aan de slag om iets te oefenen? Uiteraard blijven we samen kijken of de keus die je maakt ook past bij jou en of je je goed ontwikkelt.”


    Een voorbeeld van Natuurlijk leren uit mijn klassituatie:
    “Het mooiste dat ik elk jaar weer terugzie, is het geven van workshops en presentaties door kinderen. Kinderen bij ons op school krijgen hier de ruimte voor. Ze starten met een eigen onderzoeksvraag of komen met een prachtig idee voor een creatieve opdracht. Daarna komt trots de vraag; ‘Juf, mag ik een workshop geven?’ Of: ‘Juf, mag ik een presentatie geven?’ Prachtig om te zien wat het kind in zich heeft en hoe het zich durft te presenteren en zijn kennis overbrengt op anderen. Dat maakt mij als juf ook trots.”


    Ikzelf was als basisschoolleerling ....
    “ … een rustig leergierig meisje, dat soms ook wel eens gewaarschuwd werd omdat ik te veel plezier had met mijn vriendinnetje onder de les en zorgde voor de slappe lach. Mijn favoriete vak was gym en knutselen.”


    Carolien Beeloo is geboren in 1978 in Zwolle en werkt sinds 2011 op De Schatkamer. Op school is zij lees coördinator en bhv-er.

  • Debbie Raats

    Debbie Raats » Leraar

    Dit vond ik een bijzondere schoolsituatie:
    “Voor de vakantie was ik leerkracht van de instroomgroep en ik vond het mooi om te zien hoe elk kind anders de klas binnenkomt. De een nog heel verlegen, de ander loopt al gelijk rond alsof hij of zij al weken op school is. Tijdens een van de laatste schoolweken was er ‘s middags een waterfeest omdat het warm weer was. Veel van mijn leerlingen stonden een beetje aan de zijkant te kijken hoe de rest een watergevecht aan het houden was. Behalve twee kinderen. Die waren nergens bang voor en ging voorop in de strijd en deden volop mee met het watergevecht van de oudere kinderen. Wat een plezier hadden ze, een genot om naar te kijken!”


    Daarom is De Schatkamer geen school als alle andere:
    “Bij het groep-doorbroken werken met workshops en op de talentmiddag kunnen leerlingen zelf kiezen wat ze aanspreekt waardoor ze enthousiast gaan meedoen. Doordat de leeftijden gemixt zijn, krijg je ook een andere dynamiek in de klas waarbij de jongsten weer leren van de oudsten. Ik vind het speelplein echt fantastisch. Rennen over de bult, spelen tussen de struiken en bomen, lekker smeren bij de waterpomp. Daar word je toch blij van!”


    Een voorbeeld van Natuurlijk leren uit mijn klassituatie:
    “Door het samenwerken met de parallelgroep kunnen we twee activiteiten/workshops aanbieden waardoor kinderen de keuze hebben waar ze willen aansluiten. Ik had eens van beide klassen kinderen aan mijn tafel die wilden leren hoe je met clicks bouwt aan de hand van een bouwplaat. Het was ontzettend leuk om te zien hoe gemotiveerd ze bezig waren en hun trots toen het gelukt was.” 


    Ikzelf was als basisschoolleerling …
    “ … rustig, observerend en soms heerlijk wegdromend. Ik kon makkelijk leren en goed meekomen in de groep. Rekenen was mijn favoriete vak. Daarnaast was ik graag creatief bezig of aan het spelen met lego, K’nex of meccano.”


    Debbie Raats is geboren in 1986 en werkt sinds mei 2017 op De Schatkamer.

  • Ellen Walgien

    Ellen Walgien » Leraar

    Dit maakt school zo bijzonder:
    “Kleuters zijn enthousiast en gaan op in spel en fantasie. Het oplossend spelen – daar geniet ik zo van. Een kleuter zit op een boomstronk wat zijn scooter is. Maar op de vraag waar hij heengaat, antwoordt hij; ‘Hij doet het niet. Wacht ik moet even tanken.’ Waarop hij naar de waterpomp gaat en met een bakje speciaal water doet hij het weer. Vervolgens gaat hij toeren! Kleine observaties waar je als leerkracht van geniet.”


    Dit maakt school zo bijzonder:
    “Door de ruimte tijdens het spel kunnen de kinderen zo leuk spelen. Kies het spel wat bij jou past en leer daar de ontwikkelingslijnen van je persoonlijke groei. wij mogen die mogelijkheden  aanbieden.”


    Daarom is De Schatkamer geen school als alle andere:
    “Op deze school heb je een heerlijk natuurlijk plein waar de kinderen kunnen spelen. Ik zie dat de watertuin favoriet is bij de kinderen en dat ze daar prachtige ontdekkingen doen. Of ze spelen in de wilgenhut, fietsen over het plein, spelen over de heuvel, noem maar op. Het plein is spannend en uitdagend voor de kleuters.”


    Een voorbeeld van Natuurlijk leren uit mijn klassituatie:
    “Ik houd van expressie-opdrachten waarbij de kinderen hun eigen kunnen ontwikkelen. De opdracht uitvoeren en vormgeven zoals zij het zien en waarnemen. Door zelfreflectie leren kijken en daarvan weer kunnen groeien.”
     

    Ellen Walgien Rosendaal werkt 34 jaar in het onderwijs met kleuters en sinds 2016 op de Schatkamer.

  • Evert van den Born

    Evert van den Born » Intern begeleider & leraar

    Dit vond ik een bijzondere schoolsituatie:
    “Op een mistige herfstochtend loop ik met een groep jongsten buiten op het plein. De dauw kleeft aan het spinrag in de struiken en bomen waardoor je alle webben goed kunt zien en de draden waarmee de spinnen heen en weer klimmen. Een draad gaat helemaal vanaf het dak naar de bomen. Een kind kijkt omhoog en ziet deze draad hangen: ‘Wauw, meester, Spiderman is hier geweest!’, roept hij blij. De meester in mij wil al gaan uitleggen hoe het zit met spinnen maar ik ga met zijn enthousiasme mee: ‘Ja, dat lijkt er wel op… Hoe zou hij dat toch voor elkaar krijgen?’ Dat legt hij me wel even uit maar ik merk dat de vraag ook bij hem blijft hangen. Zijn spel gaat over Spiderman en nog diezelfde week kiest hij voor de workshop over spinnen.”


    Daarom is De Schatkamer geen school als alle andere:
    “Vertrouwen dat een kind zijn weg volgt, dat die weg goed is en bijsturen door te prikkelen, dat is voor mij de kracht van hoe naar kinderen wordt gekeken op de Schatkamer.”


    Evert van den Born is geboren in 1965 en werkt sinds de start van de school op de Schatkamer. Evert is Intern Begeleider en doet vervanging in verschillende groepen.

  • Gerda van Houten

    Gerda van Houten » onderwijsassistent

    Dit vond ik een bijzondere schoolsituatie:
    “Na een spellinginstructie en dictee gingen we de les nakijken. Daarna gingen de kinderen onder hun dictee schrijven hoe ze het gedaan hadden. Eén leerling schreef: 1 vaud. We hebben daar samen heel erg om gelachen. Knap, één kort woordje en drie fouten!”


    Daarom is De Schatkamer geen school als alle andere:
    “Op de Schatkamer werken allemaal gedreven en supergemotiveerde leerkrachten. Ze lopen altijd een stapje harder. En, ik kan dat weten, ik zit inmiddels 37 jaar in het onderwijs. Wat ik hier ook zo leuk vind; kinderen mogen vies worden. Ik weet niet of alle ouders hier altijd blij mee zijn, want ze zien er soms behoorlijk vies uit!”

    Een voorbeeld van Natuurlijk leren uit mijn klassituatie: 
    “Als je hier net rondloopt, denk je soms, wat een drukte en soms zelfs … chaos! Je leert al snel dat dit georganiseerde chaos is, bijna altijd met een doel. Op deze school hebben kinderen vaker zelf wat te kiezen. Waar ligt je interesse, waar wil je beter in worden? Kinderen leren hier om over dat soort vragen na te denken. Eigenlijk leer ik zelf hier nog iedere dag. Ik geef instructie rekenen, maar als ik zie dat de leerling het niet goed snapt, probeer ik het op een andere manier uit te leggen en zo nodig op nog een andere manier. Het is leuk om te zien op welke manier kinderen iets het beste leren.”


    Ikzelf was als basisschoolleerling …
    “ … heel ijverig leerling. Vooral rekenen vond ik super. Daar mocht ik altijd vooruit werken, omdat ik het zo goed kon en ik werkte zelfs thuis nog door. Voor die tijd was dat best vooruitstrevend.”


    En verder?
    “Verder ben ik volgens mij de enige collega op de Schatkamer die al oma is. Wat mij betreft een eretitel.”


    Gerda van Houten is geboren in 1959 en werkt sinds 2016 op De Schatkamer en als onderwijsassistent. Ze heeft geen eigen groep, maar geeft extra hulp aan kinderen uit allerlei verschillende groepen.

  • Gerrit van der Heide

    Gerrit van der Heide » Conciërge

    Ik werk nu al weer een paar jaar op de Schatkamer. Ik heb het prima naar mijn zin, fijne collega’s en hoop hier nog lang te blijven werken!

  • Helma van Veen

    Helma van Veen » Leraar

    Mijn naam is Helma van Veen.
    Sinds 2013 werk ik met veel plezier op de Schatkamer.

    Ik heb de opleiding tot kleuterjuf gevolgd en daarna de verkorte PABO. Daarna heb ik op kleuterscholen gewerkt en op een basisschool in Hattem.

    Het onderwijs wat we hier geven is heel kindgericht en dat spreekt me erg aan. Het werken met Meervoudige Intelligentie is super. Mooi om te zien dat kleuters dit van zichzelf weten of ze muziekknap of rekenknap zijn. Ik ben trouwens beweegknap.

    Ik geniet van het enthousiasme van kinderen, collega’s en ouders.
    Wat ben ik blij dat ik hier werk!

  • Jacqueline Schepers

    Jacqueline Schepers » Leraar, teamleider middenbouw & gedragsspecialist

    De Schatkamer… daar blijf je ontdekken! We helpen je talenten te ontdekken, deze verder uit te bouwen en minder ontwikkelde gebieden te compenseren. Voor mij betekent dit dat je op de Schatkamer mag zijn wie je bent en dat we elkaar respecteren en accepteren.
    Ik ben alweer verscheidene jaren als leerkracht werkzaam op de Schatkamer. Elke dag sta ik met plezier voor de klas, want niet alleen de leerlingen mogen zijn wie ze zijn, ditzelfde geldt ook voor de leerkrachten!  De afgelopen jaren heb ik met verschillende leeftijdsgroepen gewerkt. Van onderbouw naar bovenbouw en nu alweer voor langere tijd in de middenbouw.

  • Jakob de Vries

    Jakob de Vries » leraar & taalspecialist

    Dit maakt school zo bijzonder:
    “Ik heb veel bijzondere dingen meegemaakt, maar het mooist vond ik dat vorig jaar de groep in een roerig jaar een hecht geheel bleef. De kinderen stonden elkaar in elke situatie bij en namen nieuwe leerlingen gemakkelijk op. En ik geniet enorm van de nieuwsgierigheid van kinderen.”


    Daarom is De Schatkamer geen school als alle andere:
    “Ik denk dat je op de Schatkamer meer vrijheid krijgt als individu en als team om het eigen onderwijs vorm te geven, alles wel binnen de visie van de school. Dit geldt ook voor de kinderen, er is en komt meer ruimte voor eigen ideeën, inzet van talenten.”


    Een voorbeeld van Natuurlijk leren uit mijn klassituatie:
    “Kinderen bepalen voor een groot deel zelf wat ze tijdens thema’s willen leren en hoe ze dat willen doen. Door de sterke inzet op burgerschap, zelfstandigheid en samenwerking, leren ze hun eigen talenten kennen en keuzes maken.”


    Ikzelf was als basisschoolleerling …
    “ … leergierig en een harde werker. Maar ik raakte soms een beetje gedemotiveerd door het gebrek aan betekenis en context.”


    Jakob de Vries is geboren in 1977 en werkt sinds 2014 op De Schatkamer. In 2012 is hij afgestudeerd, sinds 2016 afgestudeerd als master en werkzaam als taalspecialist.

  • Jan Jaap Kroeze

    Jan Jaap Kroeze » Leraar

    Dit vond ik een bijzondere schoolsituatie:
    “Persoonlijk geeft het mij altijd kippenvel als een kind ineens iets begrijpt na je uitleg, wat hij daarvoor nog altijd moeilijk of lastig heeft gevonden. Af en toe zie je echt dat ‘kwartje’ vallen en dan die blik van het kind wat erbij hoort is onbetaalbaar.”


    Daarom is De Schatkamer geen school als alle andere:
    “Ik vind de ouderpicknick als start van het schooljaar altijd heel waardevol en gezellig. Je ontmoet de ouders op een andere manier en hebt informelere gesprekken, waardoor je elkaar beter leert kennen maar ook de mens achter de ouder ‘ontdekt’. Ook het eindfeest (gala) is zo’n voorbeeld, waarin je met de hele school iets viert en niet alleen ouder-leerkracht bent, maar ook partner in het onderwijs. Dat is bijzonder aan De Schatkamer.”


    Een voorbeeld van Natuurlijk leren uit mijn klassituatie: 
    “In de klas zie je het Natuurlijk leren terug in het stellen van persoonlijke leerdoelen en de keuze die hierin worden gemaakt door de kinderen. De kinderen werken zoveel mogelijk op hun eigen niveau en maken hierin ook keuzes waarin ze zich willen ontwikkelen. Veel dingen moeten, maar er is hierin gelukkig nog voldoende keuzevrijheid.”


    Jan Jaap Kroeze is geboren in 1981, werkzaam op De Schatkamer sinds 2007 en leescoördinator.

  • Jasmijn Brevoord

    Jasmijn Brevoord » leraar

    “Kinderen zijn eigenaar van hun eigen ontwikkeling” Mijn naam is Jasmijn Brevoord, ik ben 41 jaar en woon, samen met mijn vriend en kat, in Hasselt. Ik ben sinds 1996 werkzaam in het onderwijs. Op De Schatkamer is veel aandacht voor het kind als individu en wordt er gekeken naar kansen en mogelijkheden, niet vanuit wat niet kan of niet lukt. Hier mag en kan je zijn wie je bent. Ik ben erg blij dat ik hier mag komen werken en bij mag dragen om kinderen te helpen zichzelf te zijn en ze te mogen begeleiden in het ontwikkelen van hun talenten. Het welzijn van de kinderen staat bij mij hoog in het vaandel. De kinderen moeten zich goed voelen in de groep zodat zij optimaal kunnen leren. Ik vind het belangrijk dat de basis van de kinderen goed is, waardoor de rest gemakkelijker zal gaan. Ik heb ontzettend veel zin om dit schooljaar, samen met de kinderen, tot een mooi en leerzaam jaar te maken.

  • Jennifer de Wit

    Jennifer de Wit » onderwijskundig leider, teamleider bovenbouw & rekenspecialist

    Dit maakt de school zo bijzonder:
    Ik heb al sinds ik begonnen ben op de Pabo een affectie met Natuurlijk Leren. Het was dan ook een grote wens van mij om te mogen werken op de Schatkamer. Gelukkig kwam in 2013 die kans en kon ik hier als coach van de bovenbouw aan de slag. Het Natuurlijk Leren op de Schatkamer is het onderwijskundig concept dat mij bijzonder aanspreekt; leerlingen worden uitgedaagd om hun ambities, interesses en talenten te ontwikkelen. Elke dag staat hier een fantastisch team klaar om de kinderen te coachen zodat zij steeds weer het beste uit zichzelf kunnen halen. Samen met dit team werken aan het ontwikkelen van talentgericht onderwijs passend in deze hedendaagse tijd is een fantastische uitdaging.


    Daarom is De Schatkamer geen school als alle andere:
    In mijn ogen is de Schatkamer een school waar kinderen zichzelf al op jonge leeftijd goed leren kennen, zodat zij weten welke talenten ze kunnen aanspreken om zichzelf verder te ontwikkelen. Door middel van het aanbieden van verschillende workshops en het geven van keuzevrijheden leren we de kinderen om eigenaar te worden van hun leerproces en kritisch na te denken wat ze willen leren en waarom ze dat willen leren. De workshops bieden mogelijkheden om talenten te ontdekken, maar ook om ontdekte talenten verder te ontwikkelen. Door de inzet van het portfolio leren we kinderen te reflecteren zodat zij inzicht krijgen hoe leerprocessen bij hen tot stand komen. De coach is hier een belangrijke spil in.


    Een voorbeeld van Natuurlijk leren uit de onderwijspraktijk:
    Ik geniet als ik de kinderen zie spelen op ons prachtige speelplein. Als kinderen tussen de struiken slakken vinden en vervolgens een heel plan maken en uitvoeren om voor de slakken een goed onderkomen te maken. Ook heel bijzonder vind ik de momenten dat een kind in de groep een probleem bespreekbaar maakt, waarop andere kinderen tips geven om het op te lossen voordat ik als leerkracht ook maar iets heb gezegd. Maar ook de hoge betrokkenheid en motivatie van de kinderen tijdens de workshops vind ik fantastisch om mee te mogen maken.


    Ikzelf was als basisschoolleerling:
    Leergierig en een echte boekenwurm! Ik vond alle vakken interessant en wilde vooral graag lezen over verschillende onderwerpen. Ik vond het dan ook altijd erg jammer dat daar op mijn school niet zoveel ruimte voor was. Daarnaast was ik erg gericht op mijn vriendinnetjes waar ik veel mee speelde. 


    Jennifer is geboren in 1989, werkt sinds 2011 in het onderwijs en is aan de Schatkamer verbonden vanaf 2013. Jennifer is onderwijskundig leider en vormt samen met Audrey de directie van de school. Daarnaast is Jennifer werkzaam als rekenspecialist en is zij teamleider van de bovenbouw.

  • Jolanda van der Duim

    Jolanda van der Duim » Leraar

    Hallo, ik ben Jolanda van der Duim en ik ben coach van het Parelmoerpaleis (onderbouw groep 1-2).

    Voordat ik de PABO ging doen, heb ik eerst een opleiding tot verpleging gevolgd. Na mijn diploma verpleging lokte toch het onderwijs en ben ik de PABO en Post HBO speciaal onderwijs gaan volgen.

    Ik heb negen jaar op De Twijn VSO ZMLK gewerkt.  Nu werk ik alweer 10 jaar, drie dagen in de week, op De Schatkamer, met veel plezier!
    Het kijken naar de talenten van de kinderen, het werken met groepjes kinderen op hun eigen niveau, de eigen verantwoordelijkheid voor hun werk en omgeving, de zelfstandigheid en de samenwerking tussen leerlingen en collega’s spreken mij erg aan.

    Tot ziens!

  • Jose Westerhof

    Jose Westerhof » leraarondersteuner onder- en middenbouw

    Ik werk nu alweer een paar schooljaren fulltime op de Schatkamer. Het is een prachtige dynamische school. Het feit dat ik hier ook mijn eigen talenten kwijt kan maakt mij zeer gelukkig. De Schatkamer is een mooie school omdat niet alleen de kinderen, maar ook collega’s intensief samenwerken. Hierdoor werken we met z’n allen aan het zelfde doel met uiteindelijk een positief resultaat.

  • Kim Gubler

    Kim Gubler » LIO'er

    Als ik kijk naar de afgelopen tijd, dan …
    “… ervaar ik De Schatkamer als erg fijn. Er is veel positieve energie in de klas en in het team!”  
     

    Een voorbeeld van Natuurlijk leren uit mijn klassituatie:
    “Natuurlijk leren is een manier van onderwijs waar ik nog niet eerder mee gewerkt heb. Ik ben benieuwd hoe dit werkt in de praktijk. Ik zoek graag de uitdaging op en denk dat ik op de Schatkamer erg veel kan leren en mijzelf nog verder kan ontwikkelen. Net zoals de kinderen hun talenten ontdekken en ontwikkelen, ga ik dat dit jaar ook doen!”


    Ikzelf was als basisschoolleerling ...
    “…  erg ingetogen en eigenlijk zelfs een beetje verlegen. Als kind wilde ik al erg graag juf worden. Nou, daar sta ik dan. Laatstejaars Pabo-student die haar afstudeerstage loopt op De Schatkamer.”


    Kim is geboren in 1997 en is dit jaar LIO-stagiaire op De Schatkamer. Kim zit in haar laatste jaar van de Pabo. 

  • Loes Prikken

    Loes Prikken » leraar

    Dit vond ik een bijzondere schoolsituatie:
    “Vorig jaar vond een leerling uit groep 1-2 een dood bij het schoolplein. In de groep hebben we een gesprek gehad over de oorzaak en wat we nu konden doen. Uiteindelijk hebben we het vogeltje samen begraven in de vlindertuin. Ultieme betrokkenheid!”


    Daarom is De Schatkamer geen school als alle andere
    “Kinderen kiezen zelf aan welke doelen ze willen werken en kunnen daarvoor een diploma verdienen. Kinderen zijn hierdoor eigenaar van hun eigen leerproces en zijn erg betrokken bij de leerstof die bij het doel hoort. Wanneer het diploma behaald is, zie je hoe trots ze zijn!”


    Een voorbeeld van Natuurlijk leren uit mijn klassituatie:
    “Zelf kiezen voor een workshop die past bij jouw eigen interesse. Of zelf een workshop geven aan andere kinderen en zo jouw kennis overdragen aan anderen.
    En het woord natuurlijk in de letterlijke zin… ons prachtige groene schoolplein waar elk seizoen weer iets anders te beleven valt!”


    Ikzelf was als basisschoolleerling ....
    “Een serieuze leerling. Ik vond leren leuk en deed goed mijn best. Rekenen was mijn ding.”


    Loes is geboren in 1991 en werkt sinds 2012 op De Schatkamer. 

  • Louise van de Worp

    Louise van de Worp » Leraar & specialist talentontwikkeling

    Dit vond ik een bijzondere schoolsituatie:
    “Twee jaar geleden keken we een filmpje met een knikkerbaan. Een van de kinderen zei na afloop ook een knikkerbaan te willen bouwen, anderen werden ook enthousiast. We brainstormden en spraken af een week later te beginnen, ze moesten zelf voor de materialen zorgen. Die woensdag erna kwamen bijna alle kinderen binnen met materialen voor de knikkerbanen. Tassen vol! De kinderen verdeelden zich in vijf groepen en gingen heerlijk aan de slag. In andere opdrachten verliep het samenwerken niet altijd goed, maar nu wél! Alle kinderen konden hun eigen talent inzetten bij deze opdracht. Samenwerken, ontwerpen, creativiteit, uitproberen, bouwen, wiskundig inzicht ... Ze waren er meerdere weken mee bezig en waren heel trots.”


    Daarom is De Schatkamer geen school als alle andere:
    “Als kind mag je zijn wie je bent, maar als leerkracht ook. Je bent vrij dingen uit te proberen en je eigen talenten in te zetten. Dit jaar willen we met de groepen zes veel samenwerken op een andere manier dan voorgaande jaren. Dat mag gewoon. Voor kinderen geldt dit ook. Als de kinderen met iets komen wat ze willen weten of uitzoeken, is er ruimte voor. Als zij een goed plan hebben, willen we ze vrijheid geven hun plan uit te voeren. Rekenen, spelling, taal en lezen zijn belangrijk, maar niet het belangrijkst!”


    Een voorbeeld van Natuurlijk leren uit mijn klassituatie:
    “Ik vind het leuk kinderen bewust te maken van hun manier van denken. Niet denken: ‘Ik kan het niet’, maar: ‘Ik kan het nóg niet’. Doorzetten, verantwoordelijkheid geven en autonomie zijn belangrijk. We proberen de talenten en de verschillende intelligenties van kinderen nog meer aan te spreken.”


    Ikzelf was als basisschoolleerling ....
    “…erg verlegen. Ik vond het spannend om iets hardop in de klas te zeggen. Pas in groep 8 durfde ik meer. Ik vond het leuk om nieuwe dingen te leren, het leren ging me goed af. Ik luisterde goed en wilde graag mijn best doen. Creamiddag vond ik ook erg leuk, al mochten we toen nog niet kiezen wat we wilden doen. Dat vond ik niet erg, want ik vond alles leuk! Alleen gym vond ik niet leuk. Ik was er ook niet zo goed in.”


    Louise van Beek -  van der Worp is geboren in 1992 en werkt sinds 2014 op De Schatkamer. Ze deed de master Talentontwikkeling en excelleren.

  • marij feddema

    marij feddema » Leraar

    Dit maakt school zo bijzonder:
    “De mooiste momenten zijn altijd de momenten waarop kinderen volledig zelfstandig bezig zijn met hun opdrachten. Vorig jaar werkten we met een verhaal over Pompeï, het verhaal boeide veel kinderen en je ziet zo’n groep geïnspireerd raken. Het is net of iedereen in een flow komt. Dat zijn voor mij de mooiste momenten.”


    Daarom is De Schatkamer geen school als alle andere:
    “Op de Schatkamer kunnen kinderen echt met een leeralternatief komen. Als iets niet lukt, wordt er gekeken hoe het wel kan. Vaak wordt het talent van het kind aangesproken. Heb je moeite met spelling? Kun je dit dan combineren met tekenen, omdat dit jouw talent is? Daarnaast spreken we kinderen aan op dat wat ze kunnen en niet op dat wat ze niet kunnen. Dat is echt anders.”


    Een voorbeeld van Natuurlijk leren uit mijn klassituatie: 
    “In mijn groep speel ik graag in op wat uit de kinderen komt. Als zij een idee hebben, kijk ik samen met het kind of dit uitvoerbaar is. Het is prachtig als een kind leert vanuit eigen motivatie. Zo hebben twee jongens een muurkrant gemaakt over vogels, ze zetten hun gezamenlijke krachten in en het resultaat was prachtig. Ik vind het nog mooier als de opdracht echt is. Zo hebben we de etalage ingericht van boekhandel Westervoort. De schrijfster kwam later nog in de klas vertellen over haar boek, omdat ze onze etalage zo leuk vond. Prachtig toch, als je door het winkelcentrum loopt en kan zeggen, ‘papa en mama, dat heb ik gemaakt’.”


    Ikzelf was als basisschoolleerling …
    “… tja, best een hele goede leerling. Ik wilde ook graag leren. Ik had mijn werk altijd snel klaar en mocht dan tekenen. Daarom ben ik misschien wel eerst tekendocent geworden. Het was toen natuurlijk nog wel ouderwets. Ik heb nog met een kroontjespen geschreven en alle sommen stonden op het bord, die moest je dan eerst overschrijven.”


    Marije Feddema is geboren in 1958 en werkt vanaf de start van de school op De Schatkamer. Ze is ICC’er en staat erom bekend als ‘de juf die alles van de natuur weet’.

  • Marjolein Schleper

    Marjolein Schleper » Leraar & onderwijskundige

    Dit maakt school zo bijzonder:
    “Al op de tweede schooldag ontstond een mooi leer- en verwondermoment. Tijdens het buitenspelen vonden kinderen een dode muis. Meteen vliegen de vragen en constateringen je om de oren. ‘Hij stinkt’ - ‘Er zitten beestjes in, hoe kan dat!’ - ‘Nu wordt hij nooit meer wakker’ - ‘Ik vind het zielig’ - ‘Alles gaat een keertje dood’ - ‘Wat gebeurt er nu de muis in de grond zit?’ Na het één en ander besproken en onderzocht te hebben, hebben we de muis begraven in de tuin. Het plezier, enthousiasme en de leergierigheid die je op dit soort momenten bij kinderen ziet, vind ik als leerkracht fantastisch. Er is niets mooier dan het samen ontdekken van de wereld!”


    Daarom is De Schatkamer geen school als alle andere:
    “Ik vind het kenmerkend voor De Schatkamer dat wij steeds kritisch naar ons onderwijs kijken vanuit de vraag: ‘Waarom doen we wat we doen?’ Wat levert ons handelen op, welke doelen we hiermee bereiken en vooral: sluiten we aan bij wat kinderen van ons vragen wat betreft hun ontwikkeling? Elke dag werken we hard om hier zo goed mogelijk aan tegemoet te komen.”


    Een voorbeeld van Natuurlijk leren uit mijn klassituatie: 
    “Natuurlijk leren gaat over goed en kritisch kijken en luisteren naar wat kinderen mij vertellen met hun hele ‘zijn’. Vanuit respect voor hun eigenheid probeer ik mijn handelen aan te passen bij wat zij mij vertellen met hun spel, verhalen en gedrag. Dat is geen gemakkelijke opgave.


    Ikzelf was als basisschoolleerling….
    “…een grote fan van mijn kleuterjuf. Ik kan me haar warmte, de fijne sfeer en rust in de klas nog heel goed herinneren. Er was alle tijd om te spelen en ik kon me in mijn eigen tempo ontwikkelen. Dit is wat ik ieder kind gun.”


    Marjolein Schleper is geboren in 1979, werkt sinds 2002 in het onderwijs en sinds 2013 op De Schatkamer. Ze studeerde af in Onderwijskunde en Pedagogische Wetenschappen, en specialiseerde zich in de ontwikkeling van het jonge kind.

  • Mia Blom

    Mia Blom » Leraar, teamleider onderbouw & specialist jonge kind

    Dit maakt school zo bijzonder:
    “Het jonge kind mag hier spelen en leren vanuit vrije keus. Een voorbeeld is de les over klokkijken. De kinderen mochten zelf bepalen bij wie ze wilden leren klokkijken. Bij de meester leerden ze hele en halve uren. Bij mij de minuten. Maar als je de minuten voor en over wilt leren, moet je al de hele en halve uren kennen. Soms overschatten leerlingen zichzelf. En … vriendje gaat ook naar de ‘moeilijkste’ klus. Toen ik even bezig was met mijn workshop, stond een leerling op, keek mij aan en zei met grote overtuiging: ‘Juf, ik denk dat ik eerst nog even de hele en halve uren beter moet leren kennen.’ En daar ging hij! Geweldig!”


    Daarom is De Schatkamer geen school als alle andere:
    “De Schatkamer is voor mij de plek waar we het een beetje anders mogen doen. De school waar we ons afvragen: waarom doen we wat we doen? De school is niet alleen de leeromgeving voor kinderen, maar ook voor mij en ons team. Ook afgelopen jaar heb ik weer genoten van de momenten dat het kind mij weer de spiegel voorhoudt en mij daardoor laat inzien dat ik door de ogen van het kind moet kijken. Dat zijn prachtige ervaringen.”


    Een voorbeeld van Natuurlijk leren uit mijn klassituatie: 
    “Natuurlijk leren is samen met het kind blijven zoeken naar de passende manier van spelen en leren. Hoe ingewikkeld die tocht ook kan zijn. Als ik de kinderen observeer, zie ik hun geweldige spel, hun keuzes en de portfolio’s die ze samenstellen. Ik zou willen dat dit mijn herinneringen waren aan mijn basisschooltijd. Deze is in mijn herinnering eenrichtingsverkeer: juf weet het, jij leert het!”


    Wat ik zelf leer op deze school:
    “Bij het uitzoeken van werk van portfolio’s begreep ik niet zo goed waarom de in mijn ogen ‘mindere’ tekening gekozen werd en niet die ene prachtige, goed gelukte tekening. Door oprecht geïnteresseerd te zijn en het gesprek aan te gaan kwam er een prachtige uitleg over dat het proces, de worsteling van het steeds proberen en dat dit beloond werd met dit resultaat. Het kind was tevreden met deze tekening, omdat deze op dat moment het hoogst haalbare was. Het kind was echt trots en kon reflecteren. Het was ontroerend.”


    Mia Blom is geboren in 1963, is sinds 1996 werkzaam in het onderwijs en vanaf 2009 docent op de Schatkamer. Ze is specialist jonge kind en teamleider.

  • Miriam Sinnema

    Miriam Sinnema » Leraar

    Dit vond ik een bijzondere schoolsituatie:
    “De verwondering van de kinderen als ze ontdekken dat ze iets kunnen, een toren hoger dan zichzelf maken, dat twee vingers aan de ene hand en twee aan de andere hand ook vier is. Maar ook de kleine dingen die voor mij zo groot aanvoelen. De woorden: ‘Ik heb jou zo gemist juf’. Of; ‘Kijk deze heb ik voor jou gemaakt’, dan krijg ik een tekening met mooie gekleurde krabbels erop. Het gevoel dat je vooruit komt met een leerling, kleine en grote stappen. De eerlijkheid van het jonge kind, prachtig ... En wanneer mijn schoenen niet mooi zijn, dan hoor ik het direct.”


    Daarom is De Schatkamer geen school als alle andere:
    “Wat ik mooi vind, is dat het kind gezien wordt in alle mogelijkheden en talenten. Maar ook wij worden zo gezien. Het is een school in beweging en wanneer je uit een vrij traditionele leerschool komt, is dat een grote verandering. Ook omdat die verandering blijft; er zijn altijd nieuwe en leuke ontwikkelingen binnen de school en het is fijn daarover mee te denken.”


    Dit was mijn eigen schoolervaring: 
    “Ik zelf zat op een ouderwetse traditionele school. Er werd op één niveau lesgegeven, geen computers en geen digi-bord. De juffen en de meesters rookten zelfs voor de klas! Soms namen ze hun hond mee en die lag dan onder het bureau van de juf of meester. Als je in klas 6 zat, mocht je de hond uitlaten, thee en koffie rondbrengen en de kopjes afwassen.”


    Ikzelf was als basisschoolleerling …
    “…. altijd een van de braafste kinderen van de klas, want je kreeg echt straf als je stout was. Een halfuur nablijven was niks en dan kreeg je thuis ook nog eens op je kop omdat jij je niet behoorlijk had gedragen. De tijden zijn nu (gelukkig!) anders.”


    Juf Miriam is geboren in 1974 en sinds 1998 werkzaam in het onderwijs.

  • Nicole Koenders

    Nicole Koenders » Didactisch coach

    Na jarenlang als logopediste met kinderen te hebben gewerkt, heb ik in 2008 de stap gezet om de deeltijd Pabo te gaan volgen aan de KPZ in Zwolle. Kort na mijn diplomering mocht ik een dag invallen op De Schatkamer. Die dag werd een week, die week een maand en die maand werd de rest van het schooljaar. Gelukkig mocht ik ook na dat schooljaar blijven. Om verschillende redenen is het een geweldige school om te werken. Allereerst omdat hier echt wordt gekeken naar de talenten en interesses van leerlingen en hoe deze ingezet kunnen worden bij de ontwikkeling van de leerling. Het werken op De Schatkamer is ook heel fijn omdat je deel uit maakt van een enthousiast en behulpzaam team. Ook vind ik dat de ouders op deze school heel betrokken zijn bij het onderwijs en dat ervaar ik als een groot pluspunt.
    Sinds dit schooljaar heb ik een nieuwe uitdaging gevonden als leraar bij onderwijsroute 10-14. Ik blijf nog één dag in de week verbonden aan de Schatkamer als didactisch coach.

  • Nienke Kroes

    Nienke Kroes » Leraar & taalspecialist

    Dit is juf Nienke

    Dit maakt school zo bijzonder:
    “Als leerkracht bepaal je de leerdoelen maar de kinderen zelf geven het leren vorm. Hoe wil je het leren? Wat heb je daarbij nodig? Een mooi voorbeeld zijn de portfolio-gesprekken die je voert met de ouders én de kinderen – dat lijkt normaal maar op veel scholen is dat zeker niet gebruikelijk. Terwijl het zo logisch is, want het is het leerproces van het kind en dus is het waardevoller daar samen over te praten!”

    Daarom is De Schatkamer geen school als alle andere:
    “Elk kind geven we ’s ochtends én ’s middags, als de dag is afgelopen, een hand. Een hand geven en elkaar even recht in de ogen kijken; het lijkt iets kleins maar het betekent elke dag: Ik zie jou! Ook die simpele dingen zorgen ervoor dat deze school anders is dan andere scholen.”

    Een voorbeeld van Natuurlijk leren uit mijn klassituatie:
    “Onlangs maakten we coachkaarten. Een leerling vond het lastig zijn verhaal op papier te zetten. Totdat een andere jongen zei: ‘Ik ga je helpen’. Drie kwartier lang stelde hij de vragen, de ander antwoordde en hij schreef alles op. De vragensteller, normaal een wat lompig type jongen, kreeg nu de kans een ander te helpen. Dit heeft misschien niet direct iets te maken met rekenen of taal, maar wel over sociale omgang. En dat is ook leerzaam!”
    “Natuurlijk leren in de bovenbouw zie je vooral terug bij wereldoriëntatie. Je hebt een thema en een doel, maar de kinderen kiezen hoe ze dat vormgeven. Ze kunnen het verwerken in een toneelstuk, een lied – verzin het maar! Een paar jaar geleden had ik een groep kinderen die via Minecraft een VOC-schip maakte. Prima, maar zoek wel via een maquette uit hóe dat schip eruitzag en probeer daarna aan andere kinderen te leren hoe ze dit moeten maken.”

    Ikzelf was als basisschoolleerling ...
    “ … heel beweeglijk! Dus al die beweeglijke kinderen in mijn klas snap ik heel goed! Rekenen vond ik lastig, ik was vooral dol op teksten schrijven.”

    Nienke Kroes is geboren in 1979 en staat sinds 2001 voor de klas. Na de SPH werkte ze eerst in het speciaal onderwijs. Via een deeltijdopleiding deed ze de pabo en in 2017 heeft ze de Master Educational Needs Taalspecialist afgerond. Sinds 2008 werkt ze als leerkracht op De Schatkamer. Naast leerkracht is ze ook taalspecialist, wat betekent dat ze samen met het team het taalleesonderwijs op de school ontwikkelt en up-to-date houdt.

     

  • Robin Groot

    Robin Groot » leraar

    Na het afronden van mijn opleiding in Groningen, ben ik vorig jaar begonnen als leerkracht op de Schatkamer. Dit eerste jaar is echt voorbij gevlogen. Wat mij erg aanspreekt op de Schatkamer is dat er gewerkt wordt volgens natuurlijk leren. De kinderen leren zelf hun talenten kennen, ontdekken waar zij goed in zijn en stellen zelf doelen. Tijdens mijn opleiding vond ik het al leuk om verschillende vakken met elkaar te verbinden en niet altijd een “gewone” methodeles te volgen, nu kan dat! Ik wil graag met de kinderen op zoek te gaan naar wat ze graag willen leren, naar wat ze interessant vinden maar ook naar wat nodig is om te leren. Ik denk dat kinderen dan gemotiveerd zullen zijn en veel zullen leren. Komend schooljaar zal ik vier dagen te vinden zijn op de Schatkamer in groep 7/8C.
    Het zal voor mij opnieuw een jaar worden met veel nieuwe uitdagingen waar ik ontzettend naar uitkijk!

  • Susan Freriks

    Susan Freriks

    Helaas hebben wij nog geen specifieke informatie over Susan Freriks beschikbaar. Kijk eens bij de andere teamleden of kom later nog eens terug.
  • Susanne der Kinderen

    Susanne der Kinderen » leraar & gedragsspecialist

    Dit vond ik een bijzondere schoolsituatie:
    “Bijzondere situaties voor mij zijn als we enorm met de klas kunnen lachen. Er zit zoveel humor in de kinderen. Ik kan daar echt van genieten.”


    Daarom is De Schatkamer geen school als alle andere:
    “Voor mij is dat, dat ik iedere dag zelf mijn onderwijs mag maken. Binnen kleine kaders is er veel ruimte voor grote dingen. Geen standaard lessen, maar goed doordacht werken aan de ontwikkeling van leerlingen. Werken aan steeds meer gepersonaliseerd leren.”


    Een voorbeeld van Natuurlijk leren uit mijn klassituatie: 
    “Ik ben erg bezig met eigenaarschap en verantwoordelijkheid. Wat wil je leren? Hoe ga je dat aanpakken? Waar kan ik helpen en wat wil je dan zelf doen? Natuurlijk moeten kinderen basisdoelen halen, maar ook kunnen verrijken of wat anders kiezen. Zo probeer je te zorgen dat het onderwijs aansluit bij de behoeftes van mijn leerlingen.”


    Ikzelf was als basisschoolleerling …
    “ … beweegknap. Stilzitten was een hele opgave voor mij. Ik ben trouwens nog steeds een bezige bij en kan nog steeds moeilijk stilzitten.”


    Susanne der Kinderen is geboren in 1989 en werkt sinds 2014 op De Schatkamer. Susanne is gedragsspecialist.

  • Sylvia Marsman

    Sylvia Marsman

    Nieuw op De Schatkamer!
    “Inderdaad! Het komende schooljaar ga ik voor het eerst werken op De Schatkamer. Een nieuwe situatie, nieuwe kinderen, nieuwe ouders en nieuwe leerkrachten. Bij het stoeltjespassen, afgelopen schooljaar, heb ik mijn nieuwe groep en duo-collega al even ontmoet. Spannend voor de kinderen en voor mij natuurlijk. Het was een gezellige ochtend en het viel op dat de kinderen enthousiast op de activiteiten reageerden.”


    Daarom is De Schatkamer geen school als alle andere:
    “De Schatkamer staat voor natuurlijk en uitdagend leren. Dit is een van de redenen waarom ik op deze school wil werken. Wat mij bij het eerste bezoek opviel was het prachtige plein. Nou ja plein? Eerder een ontdekplaats, waar kinderen nog kunnen spelen en ontdekken. In de voorbereidingsweek werd het mij al duidelijker dat dit een school is die zich onderscheid door indeling van lessen, lesgeven, coachen en cultuur.”


    Een voorbeeld van Natuurlijk leren uit mijn klassituatie: 
    “De kinderen uit groep Venus mogen het komende jaar in hoeken werken en ontdekken. Er is een taalhoek, rekenhoek en leeshoek. De hoeken worden het komende jaar uitgebreid. Na de grote pauze kunnen de kinderen werken aan een thema zodat de talenten ontdekt en uitgewerkt worden. Ontdekken zorgt dat kinderen graag naar school komen. Ik kan mijn hart ophalen en de kinderen uitdagen met drama, geschiedenis en beestjes aan de gang te gaan.”


    Ikzelf was als basisschoolleerling …
    “…een rustig meisje. Het liefst zat ik de hele dag tussen de paarden, honden en konijnen en zocht op een boerderij of in het veld naar beestjes. Ik ging niet graag naar school omdat daar niet veel te ontdekken viel. Ik heb dan ook heel wat uit het raam gestaard en gedroomd.”


    Sylvia van Handenhove- Marsman is sinds 2017 werkzaam op De Schatkamer.